Stichting Item maakte onderstaande projecten mogelijk

Laatste update: november 2018

The Promised Band

Acht Palestijnse kinderen uit diverse vluchtelingenkampen in Bethlehem volgen lessen aan de muziekschool die daar speciaal voor deze kinderen is opgericht. Doel van deze muzieklessen is om deze kinderen een uitweg te bieden in een leven waarin de spanningen hoog zijn maar hen daarnaast ook kennis te laten maken met instrumenten die in dit gebied weinig tot geen bekendheid hebben.

Toen hier fotograferen verboden was

Foto installatie voor de 4 mei herdenking in Amsterdam.

De Gestolen Tijd

Website voor de stichting Grensgebied.

Otto Klemperer; The long journey through his times

Website voor de Otto Klemperer Film Foundation over de dirigent Otto Klemperer.

De Matthaus van Reinbert de Leeuw

Opnames en uitbreng van de Matthaus concerten gedirigreerd door Reinbert de Leeuw voor Stichting Reinbert de Leeuw

Ik ben mijn herinnering

Een film over herinneringen van joodse kinderen aan de Tweede Wereldoorlog (en van Amsterdamse kinderen die met ouderen over die oorlog spreken). Regie door Rolf Orthel.

Philantropy Connection

Ondersteuning van educatieve projecten in zuid-oost Azie

Zelfportret Jan Sierhuis

Jan Sierhuis wordt als een van de belangrijkste Nederlandse expressionisten gezien. Aan de hand van zijn zelfportretten, die elk een nieuw decennium inleiden, vertelt hij over zijn leven en zijn kunst en geeft daarmee een inkijkje in de Nederlandse kunstgeschiedenis van de twintigste eeuw. Sierhuis is een ras schilder van grote waarde voor Nederland die op 85-jarige leeftijd nog steeds bijna dagelijks in z’n atelier staat. Hij is tot op heden onderbelicht geweest, ondanks groot succes van zijn werk. Zijn indrukwekkende oeuvre, zijn leven en geschiedenis komen aan bod in gesprekken met uitsluitend Jan Sierhuis.

foto: Marte Visser

Hollandse Meesters in de 21e eeuw

Hollandse Meesters in de 21e eeuw toont een reeks belangrijkste Nederlandse kunstenaars van dit moment in hun werkruimtes, gezien door de ogen van gerenommeerde filmmakers. De blik achter de schermen biedt inzicht in de kunstenaars werkwijze, materiaalgebruik, ideeën over kunst en kunstenaarschap, in de tijdsgeest en bovenal de persoon.

Kijk op http://www.hollandsemeesters.info voor meer informatie.

Mongools Goud

Een documentaireverhaal waarin de eigenzinnige cellist Ernst Reijseger op zoek gaat naar het Mongoolse ‘witte goud’, het beste paardenhaar voor de strijkstok ter wereld. Zijn ontmoetingen met leerlingen op de nationale muziekacademie en instrumentbouwers in de Mongoolse hoofdstad Ulaanbaatar, paardenvioolspelers en zangers op de steppen, spelen zich af tegen de achtergrond van de explosieve ontwikkelingen in de mijnbouw en de toenemende verstedelijking en milieuvervuiling in booming Mongolië.